19.1 C
Montseny
1 agosto, 2021
El portal del Montseny

Cop de calor

L’excés de calor pot suposar un perill per a la salut i agreujar una malaltia crònica o provocar deshidratació i esgotament. Si l’exposició a temperatures molt altes es perllonga, la temperatura del cos pot elevar-se fins a nivells perillosos i es pot patir un cop de calor. Aquest trastorn, que pot arribar a tenir conseqüències molt greus, requereix atenció mèdica immediata.

Causes del cop de calor

La termoregulació o capacitat de mantenir la temperatura corporal dins d’uns límits és una de les funcions corporals imprescindibles per a la vida. La temperatura interna del cos considerada normal oscil·la entre els 36,1º i els 37,2º.

Per mantenir constant aquesta temperatura, l’organisme disposa d’alguns mecanismes per equilibrar els guanys de calor, principalment originats per l’activitat muscular, i les pèrdues, com ara l’evaporació de la suor, la respiració o la circulació de la sang.

Ara bé, en condicions de calor extrema o davant la realització d’activitats físiques intenses en ambients calorosos, aquest equilibri es pot trencar: els guanys superen a les pèrdues, de manera que la calor s’acumula en l’organisme i la temperatura tendeix a elevar-se de forma contínua.

Símptomes del cop de calor

Els símptomes més freqüents d’un cop de calor inclouen, entre d’altres, un augment de la temperatura corporal superior a 40oC, mal de cap, nàusees i vòmits, pell envermellida, calenta i no suada, respiració i freqüència cardíaca accelerades, i alteracions de l’estat mental o el comportament, com ara confusió, irritabilitat o deliri.

Davant d’aquests símptomes, traslladeu la persona a un lloc més fresc, doneu-li aigua, mulleu-la, venteu-la i aviseu urgentment els serveis d’emergències (112).

Altres trastorns derivats de la calor excessiva són:
• Esgotament. Pot incloure sudoració excessiva, respiració ràpida, i pols accelerat i dèbil.
• Deshidratació. Es produeix quan l’organisme no pot reposar els líquids i les sals minerals (clor, potassi, sodi, entre d’altres), necessaris per a l’organisme, que perd quan la suor s’evapora. Es pot manifestar amb símptomes com ara mal de cap, sequedat de boca, cansament, dificultat de concentració, intolerància a la calor, augment de la temperatura corporal, cremors d’estómac i taquicàrdia.
• Rampes. L’activitat física intensa i les altes temperatures poden provocar dolors i espasmes musculars.
• Erupcions cutànies. Apareixen com a conseqüència de la irritació de la pell per excés de sudoració.

Prevenció del cop de calor

A casa, controleu la temperatura
• Tanqueu les persianes de les finestres on toca el sol directament durant les hores de sol.
• Obriu les finestres de casa per refrescar-la durant la nit.
• Estigueu-vos a les estances més fresques.
• Utilitzeu algun tipus de climatització per refrescar-vos i refrescar l’ambient (ventiladors, aire condicionat, ventalls, entre d’altres). Si no teniu aire condicionat, mireu de passar les hores de més calor en llocs climatitzats (biblioteques, cinemes, etcètera).
• Refresqueu-vos sovint amb dutxes o tovalloles amarades d’aigua

Al carrer, eviteu el sol directe
• Porteu una gorra o un barret.
• Utilitzeu roba lleugera (com la de cotó), de colors clars i que no sigui ajustada.
• Procureu caminar per l’ombra, estar sota un para-sol quan sigueu a la platja i descanseu en llocs frescos del carrer o en espais tancats que estiguin climatitzats.
• Porteu aigua i beveu-ne sovint.
• Mulleu-vos una mica la cara i, fins i tot, la roba.
• Vigileu en els trajectes en cotxe durant les hores de més sol i mai no hi deixeu infants, persones fràgils o mascotes amb les finestres tancades.
• No tapeu el cotxet o cadira de passeig dels infants quan s’exposa al sol

A la feina, eviteu riscos
• Seguiu les mesures preventives que us indiqui el servei de prevenció de riscos laborals de la vostra empresa o l’empresari o empresària.
• Beveu regularment aigua fresca (10-12oC). No espereu a tenir sensació de set: procureu beure’n un got cada vint minuts.
• Sempre que sigui possible, quan dugueu a terme treballs a l’exterior, feu-ho en zones ombrívoles.
• Descanseu en llocs frescos quan tingueu molta calor.
• Vestiu roba ampla, clara i fresca que cobreixi la major part de la superfície del cos. No us la traieu perquè us pot protegir de les condicions tèrmiques extremes.
• Si és possible, cobriu-vos el cap amb barrets o gorres de teixit transpirable.
• Procureu anar descansat/da a la feina, ja que treballar amb calor exigeix més esforç físic.

Limiteu l’activitat física durant les hores de més calor
• Eviteu sortir a les hores del migdia, que és quan fa més calor.
• Reduïu les activitats intenses
Hidrateu-vos freqüentment i vigileu l’alimentació
Quan fa calor, el cos perd líquid en forma de suor; per això és important beure molta aigua, sobretot els infants i les persones grans. És recomanable avançar-se a la set en tot moment i proporcionar aigua a l’organisme abans que la demani.
• Beveu aigua, fins i tot encara que no tingueu set.
• Opteu per àpats lleugers, com ara amanides, fruites o sucs, que ajuden a tornar al cos les sals perdudes amb la suor.
• Eviteu: les begudes alcohòliques, perquè augmenten la deshidratació, així com les begudes estimulants, especialment les que continguin cafeïna. Els menjars molt calents i els que aporten moltes calories

Ajudeu els altres
Els nadons i infants petits, la gent gran i les persones amb malalties cròniques són prioritaris. Si coneixeu gent gran o malalta que viu sola:
• Mireu de visitar-los almenys dos cops al dia. Manteniu-vos-hi en contacte freqüent.
• Ajudeu-los a seguir aquests consells.
• Si prenen medicació, reviseu amb el seu metge si aquesta pot influir en la termoregulació i si s’ha d’ajustar o canviar.

Altres mesures de prevenció
• Informeu-vos sobre els horaris dels centres d’atenció primària que teniu més a prop, tant del vostre municipi com del lloc on aneu de vacances.
• Recordeu el número de Salut Respon (061), que us pot atendre diàriament, durant les vint-i-quatre hores. Allí us poden donar consells de salut, indicar-vos els centres sanitaris més propers o, si és necessari, activar una atenció domiciliària.
• Recordeu que a les oficines de farmàcia podeu obtenir informació sobre com evitar els problemes causats per la calor.
• Seguiu les prediccions meteorològiques perquè us anticiparan els dies més calorosos.
• Acudiu amb antelació als professionals sanitaris i socials per prevenir els possibles problemes per a la vostra salut

Per a més informació

www.gencat.cat

Este sitio web utiliza cookies para mejorar su experiencia. Asumiremos que está de acuerdo con esto, pero puede optar por no participar si lo desea. Aceptar Leer más

Privacidad y política de cookies
Aquesta web utilitza Cookies    Veure Política de cookies
Privacidad